Thursday, March 31, 2011

: Hello Spring 2011 :

Haha...memula kita gelak jahat dulu....

Sekarang ni, tinggallah kami 3 beranak je dibumi asing ni..en hubby ada meeting di Asturias, Spain..

Nasib baik tak lama kena tinggal..InsyaAllah jumaat ni balik le en hubby ke pangkuan kami..

Dulu, mase en hubby balik Malaysia seminggu..ada umi teman..sekarang ni terpaksa la kami berdikari sendiri..so far, semuanya ok..

nak bagitahu..Spring 2011 officially kicked off on Sunday 20 March aritu..waktu siang pun dah semakin panjang..tapi masih belum dapat lawan time summer nanti..

dengan sebab itu, pada 27 March lepas, pada pukul 1.00am GMT, waktu UK telah bergerak 1 jam ke hadapan..terus ke pukul 2.00am BST..

nak tahu BST tu short form ape? .. British Summer Time (BTS) or UK Daylight Saving Time

UK dan negara2 berkaitan akan menukarkan waktu sebanyak 2 kali..dan kali ke-2 berlaku pada minggu terakhir bulan October dengan menganjak 1 jam kebelakang pada pukul 2.00am BST kepada 1.00 GMT..GMT adalah Greenwich Mean Time atau standard time..

nak tahu tentang asal usul dia, sila ke SINI ..

to cut a long story short..eceh..kononnye idea tentang BTS ini diperkenalkan oleh William Willet pada tahun 1907 menyedari bahawa awal pagi yang dah terang benderang atau dah terpacak diatas kepala, masih ada orang yang tidur dan beliau merasakan ia satu pembaziran ..beliau mencadangkan agar waktu dianjakkan 1 jam kehadapan..setelah beberapa tahun berkempen, akhirnya kerajaan British bersetuju itupun setelah setahun kematian beliau pada tahun 1916..

4 comments:

Nurul said...

very informative. welcome spring. Mesti best kan? dgn bunga2 berkembang..sungguh berangan utk menjejak kaki ke negara luar sana..huhu

p/s: err..awat update blog sebulan sekali?

shuzana said...

nurul..
haha haha haha..ada penyakit M daaaa

kak liza said...

wah....bagus yol...mmg bermaklumat blog ni....rajin2 ler tulih lg ye...

shuzana said...

kak liza
alamak..malunye..hihi